Face to face: Linde Merckpoel

In “Face to face” geven (ex-)radiofiguren hun (muzikale) ziel bloot. Wat zijn hun favoriete bands? Wat is hun lievelingsmuziek? Welke memorabele muzikale herinneringen hebben ze? Hoe zijn ze bij de radio terechtgekomen? Op al deze (en vele andere) vragen krijg je hier een antwoord. Vandaag: Linde Merckpoel. 


De Warmste Week van Music For Life is volop bezig. Eva De Roo, Bram Willems en Linde Merckpoel draaien nog tot kerstavond jouw verzoekplaatjes voor het goede doel. Terwijl Linde op dit moment kampeert in het Provinciaal domein Puyenbroeck in Wachtebeke, kan je hier kennismaken met haar favoriete muziek en haar carrière op de radio.

Alles begint in Hamme. Daar wordt op 17 oktober 1984 een meisje geboren met Venetiaans blonde haren. Ze krijgt de naam Linde en groeit op in Eksaarde.
Na haar middelbare studies trekt ze naar het Herman Teirlinck Instituut in Antwerpen, waar ze Woordkunst studeert.

TTA –  Hoe komt het dat een jonge vrouw van achttien Woordkunst gaat studeren in Antwerpen?
Linde – “Tijdens mijn secundair had ik het gevoel dat gedichten en poëzie voordragen op een podium mijn roeping was. Dat klinkt nu heel bizar, maar het was wel zo.”

Tijdens mijn secundair had ik het gevoel dat gedichten en poëzie voordragen op een podium mijn roeping was. – LINDE MERCKPOEL


Van nieuwsmeisje tot vaste waarde

In 2007 gaat Linde Merckpoel aan de slag bij de VRT als nieuwslezer op Studio Brussel en wijlen Radio Donna. Het is pas een jaar later, in september 2008, dat ze begint aan haar carrière als vaste radiostem op Studio Brussel. Ze treedt dan aan als sidekick van Tomas De Soete in “Tomas Staat Op”.

TTA – De meeste mensen hebben jou leren kennen als sidekick van Tomas. Hoe was het om vier jaar met hem te werken?
Linde – “Ongelooflijk. Dat schept natuurlijk een crazy band. Samen opstaan, samen de show maken, elkaar zien om vijf uur ’s morgens en de eerste momenten van de dag met elkaar doorbrengen. Ik noem dat altijd een erg fragiel uur, omdat je net uit uw bed komt en je wisselt de eerste woorden van de dag met elkaar. Met Tomas was dat echt fantastisch. Die heeft mij zo hard doen lachen. Hij heeft mij zoveel geleerd. Ik merk dat heel veel dingen die ik nu doe aan hem te danken heb. Dat zit hem in grote dingen, uiteraard, maar ook in heel kleine dingen. Bijvoorbeeld woorden of uitdrukkingen die ik van hem heb overgenomen en waarschijnlijk altijd zal blijven zeggen, zoals “ergens het wildslingerend apenzuur van krijgen” of “om stil en nederig van te worden”.”

TTA – Eén van mijn eerste radioherinneringen was de mop rond “kwart voor zever”. Denk je daar soms nog aan terug?
Linde – “Ja, gouden tijden, hé. Ik snap dat. Ik krijg daar nu nog reactie op. We hebben dat ook even opnieuw geprobeerd, maar het was vooral die speciale energie die er hing tussen Tomas en ik; ik die echt heel slecht een mop vertelde en Tomas die daartussen commentaar gaf en mij onderbrak. En dan die mop die slecht of goed viel of Tomas die moest lachen. Ik had dat alleen nooit gekund. Dat was alleen maar goed omdat je die interactie had tussen mij en Tomas.”

Het programma loopt tot in juni 2012.

In de zomer die daarop volgt presenteert ze haar eigen radioshow: “Studio Sport”. Hiervoor krijgt ze de hulp van medepresentator Stijn Vlaeminck, die overstapt van Sporza. Het programma wordt in het leven geroepen om de Olympische Spelen van Londen naar de luisteraar te brengen.
Vanaf september 2012 is ze de sidekick van Sam De Bruyn in zijn programma “Zet’m op Sam”. Elke vrijdagavond presenteert ze haar eigen show “Café de Linde”.
Tussen 2013 en 2016 presenteert ze de programma’s “Linde Late Night” (2013), “Linde Live” (2014) en “At Your Service” (2015-2016).
Op 29 augustus 2016 neemt ze de fakkel van het ochtendblok over van Siska Schoeters. De cirkel is rond: na vier jaar weggeweest te zijn, is Linde terug in het ochtendblok.

TTA – Diezelfde Siska zei in mei dat jij veel perfectionistischer bent dan zij. Klopt dat?
Linde – “Ja, dat klopt eigenlijk wel. Siska kan bijvoorbeeld gewoon de radiostudio binnenwandelen, de microfoon openschuiven en beginnen ratelen. Een echte voorbereiding heeft zij niet nodig. Dat is haar talent. Ik kan dat niet. Ik bereid alles graag goed voor.

TTA – Wat is voor jou het mooiste aan de radio?
Linde – “Wat ik zo tof vind aan de radio, is dat clubgevoel. Het gevoel dat je samen met je luisteraars iets aan het beleven bent. Bij de radio is er ook altijd nog dat suggestieve; je ziet niets, je hebt alleen maar geluid, dus er zit ook wel nog de kracht van verbeelding bij.
Soms kom je uit een plaat en start je een bepaald muziekje en zo kan je echt sfeer creëren. Dat vind ik zó tof.”

Linde Merckpoel tijdens het interview
Linde Merckpoel tijdens het interview © Sybren Bruneel

TTA – Dit jaar is het tien jaar geleden dat je aan de slag ging bij de VRT. Is dat jubileum gevierd geweest?
Linde – “Nee, nu ik eraan denk, eigenlijk niet. Dat is misschien maar best ook, want anders zou ik mij oud beginnen voelen.”

TTA – Wat is het mooiste dat je hier al hebt mogen doen in al die jaren?
Linde – “Toch wel Music For Life. Al die mensen die een actie doen voor al die goede doelen, daar krijg ik het echt warm van. Ik mag dan wel al een aantal keer Music For Life gepresenteerd hebben, het zijn die mensen die al die acties doen die belangrijk zijn. Wij zijn maar de presentatoren. De echte helden zijn alle anderen.
Muziek kan zo krachtig zijn. Dat zie je elk jaar opnieuw tijdens Music For Life. Dat is zonder twijfel het mooiste dat ik al heb meegemaakt.”

Linde, Bram en Eva tijdens Music For Life 2017
Linde, Bram en Eva tijdens Music For Life 2017 © Studio Brussel

Aangename kennismaking

De rubriek “Aangename kennismaking” keert terug naar de eerste muzikale herinnering van Linde. Een eerste kennismaking met de wondere wereld van muziek. 

TTA – Wat is jouw eerste muzikale herinnering?
Linde – “Dat zal zoals bij veel mensen de muziek zijn waar hun ouders veel naar luisteren. Bij ons thuis werd er heel veel naar klassieke muziek geluisterd, er werd heel veel naar kleinkunst geluisterd – ik weet superveel over kleinkunst -, maar ook de klassiekers kwamen aan bod. Er zijn een paar platen die ik heb leren associëren, leren kennen door mijn ouders. Graceland van Paul Simon in daar één van. Dat is de plaat van mijn leven. Ook Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band van The Beatles is zo’n plaat. Er werd ook veel geluisterd naar Peter Frampton en ook veel naar de radio, natuurlijk.”

TTA – Heb je dan een eerste radioherinnering?
Linde – “Ja, één van mijn vroegste radioherinneringen is “Hallo Hautekiet”. Mijn vader was fotograaf en had een winkel. Ons huis was daaraan. Hij zat dan foto’s op te kleven in zijn werkplaats en ondertussen was hij naar “Hallo Hautekiet” aan het luisteren. Jan Hautekiet maakte toen op woensdagmiddag een echt zwansprogramma. Hij belde met luisteraars en zeverde uren aan een stuk. Mijn vader zat toen vaak te huilen van het lachen door gewoon naar de radio te luisteren. Soms kwamen mijn broer en ik bezorgd kijken en dachten dan, wat is dat met voke? Die zit hier echt scheef te gaan.”

Soms kwamen mijn broer en ik bezorgd kijken en dachten dan: wat is dat met voke? Die zit hier echt scheef te gaan. – LINDE MERCKPOEL

TTA – Studio Brussel is dé festivalradio bij uitstek. Herinner je nog jouw eerste festival?
Linde – “Ja, dat was … Oh, nu begin ik plots te twijfelen. Ik ben afkomstig uit Lokeren, dus ik denk dat de Lokerse Feesten mijn eerste festival was. Toen ik jong was deed iedereen in Lokeren een vakantiejob om daarna tien dagen naar de Lokerse Feesten te kunnen gaan.
Langs de andere kant kan het ook Dranouter zijn. Mijn ouders gingen daar altijd naartoe met vrienden en ik mocht dan een vriendinneke meenemen. Ik weet nog goed dat mijn mama altijd zei: “Je moet je schoenen aanhouden, want het ligt hier vol met naalden van de drugs.” Ik heb dus nooit op blote voeten rondgelopen op Dranouter.”

Ik weet nog goed dat mijn mama altijd zei: “Je moet je schoenen aanhouden, want het ligt hier vol met naalden van de drugs.” – LINDE MERCKPOEL


Favoriete albums

Makkelijk is het niet, maar Linde is er toch in geslaagd: haar drie favoriete albums bepalen. En het resultaat mag er zijn.

① Hombre Lobo van Eels 

TTA – Waarom heb je dit album gekozen als jouw meest favoriete album?
Linde – “Dat is een plaat die ik ongeveer tien jaar geleden heb leren kennen, maar ik weet niet meer precies hoe. Op een bepaald moment dacht ik: ik ga eens wat meer naar Eels beginnen luisteren. Die plaat heeft een gevoelige snaar bij mij geraakt. Ik hou van enorm veel nummers van Eels, maar voor mij is Hombre Lobo echt heel compleet. Het gaat over verliefdheid die niet beantwoord wordt. Het gaat over verdriet, over kwaadheid, over hoop. Er zit zó veel in. Er zit soms een overstuurde sound in en daar hou ik wel van. Mister E (zanger van Eels, artiestennaam van Mark Oliver Everett) doet dat wel graag. Hij speelt met die zachtheid, dat fragiele en dan doet hij plots “whaaaw” en dan hoor je al de micro’s dichtslaan.
Hij is ook een fascinerend figuur. Dat heeft er ook mee te maken, natuurlijk. Ik vind hem een enorm fascinerende en ook schone mens. Ik ben geïnteresseerd in hem en in alles wat hij heeft meegemaakt. Zijn boek bijvoorbeeld is een echte aanrader. Hij heeft een superfascinerend leven geleefd en dan luister je anders naar die plaat. Hij voelt als een vriend, Mister E. Die plaat is voor mij … die gaat van laag naar hoog en alles wat daartussen zit. Zijn teksten zijn ook zo goed. Ik ken maar weinig zulke juiste tekstschrijvers als Mark Oliver Everett.”

Hij heeft een superfascinerend leven geleefd en dan luister je anders naar die plaat. Hij voelt als een vriend, Mister E. – LINDE MERCKPOEL

Mark Oliver Everett, ofwel Mister E, in San Francisco
Mark Oliver Everett, ofwel Mister E, in San Francisco © Eric Willis

TTA – Het album is pas in 2009 verschenen, daar was ik toch ietwat van geschrokken. Ik dacht dat het begin 2000 was uitgekomen. 
Linde – “Ja, ik heb “That Look You Give That Guy” van Eels in mijn Tijdloze gezet. Ik heb ook commentaar gekregen van mensen die zeggen: “Dat nummer is nog geen tien jaar oud. Hoe kan dat nu al tijdloos zijn?” Maar ik weet gewoon dat over tien jaar “That Look You Give That Guy” nog steeds gedraaid zal worden, omdat dat nummer zo hartverscheurend mooi is. Het is gewoonweg één van de beste nummers dat Eels ooit gemaakt heeft.”

Graceland van Paul Simon

TTA – Hoe heb je deze plaat leren kennen?
Linde – “Ik heb Graceland leren kennen via mijn ouders. Heel specifiek is er één herinnering die mij terugbrengt naar mijn eerste communie. Heel de familie kwam en er stond een grote tent in den hof. Het feest was eigenlijk voorbij, maar mijn ouders zijn toen nog muziek beginnen spelen. Op een bepaald moment zetten ze Graceland van Paul Simon op. Heel luid, heel die cd, aan één stuk door. Ik heb toen met mijn vriendinnen, tantes, nonkels en grootouders gedanst op die plaat en dat is allemaal gefilmd geweest. Daar zijn dus beelden van. Ik vind dat een erg sfeervolle, mooie plaat.
Ik ga binnenkort ook naar Zuid-Afrika en ik weet dat ik daar veel naar Graceland wil luisteren. Ze is daar ook opgenomen.”

Random Access Memories van Daft Punk

TTA – Het bekendste nummer vanop Random Access Memories is “Get Lucky”. Heb je ooit al gevoel gehad waarop je echt gelukkig was?
Linde – “Eerst wil ik zeggen dat ik “Get Lucky” het minste nummer van dat album vind.
Maar nu moet ik even zoeken naar een antwoord dat echt past op de vraag … Ja, één van de gelukkigste momenten die ik ooit heb meegemaakt, was toen ik anderhalf jaar geleden op reis was in Indonesië. We waren in een gigantisch natuurreservaat en zijn daar met een bootje op zee gaan varen. We waren drie dagen op open zee, sliepen op de boot, ’s avonds aten we vis en we snorkelden overdag. Je zag ’s morgens de zon opkomen en ze ’s avonds weer ondergaan. Op één van de mooiste avonden was de lucht volledig roze gekleurd bij de zonsondergang. Wij waren gaan kajakken rond onze boot. Het water was helderblauw; je zag tot twee meter diep zeesterren liggen op de boden. Dat is één van de gelukkigste momenten van heel mijn leven.
Ik vind het altijd bijzonder als er u iets overkomt waarbij je in het moment denkt van: ik ben megagelukkig. Dit is echt fantastisch wat er aan het gebeuren is. Zulke momenten maak je niet veel mee, maar toen had ik dat.”


De 8 dilemma’s

Onder het motto “kiezen is verliezen” schotel ik Linde acht dilemma’s voor. De antwoorden? Wel, die kwamen vlot. Heel vlot.

① Rock Werchter of Pukkelpop?
→ “Rock Werchter”

② The Beatles of The Rolling Stones?
→ “The Beatles”

The Beatles op JFK Airport in New York in 1964
The Beatles op JFK Airport in New York in 1964 © United Press International

③ Muziek van de jaren 80 of muziek van de jaren 90?
→ “Muziek van de jaren 90”

④ Ochtendblok of avondblok?
→ “Ochtendblok. Het ochtendblok is altijd al mijn favoriete blok geweest. Je wordt wakker met de luisteraars en dat schept een enorme band. Dat voel je vooral tussen zes en zeven uur. Ik kan bijvoorbeeld met gemak twintig luisteraars opsommen die tussen zes en zeven luisteren, want dat zijn ook heel vaak dezelfde die iets laten weten. Ik weet wat die doen, waar die mee bezig zijn, wat hun favoriete muziek is en ik vind dat keitof (lacht).”

⑤ Blur of Oasis?
→ “Blur”

⑥ Optreden op een festival of optreden in een concertzaal?
→ “Optreden op een festival”

⑦ Ed Sheeran of Josh Homme?
→ “Josh Homme”

Josh Homme
Josh Homme, frontman van Queens of the Stone Age © Bill Ebbesen

⑧ Acteren of presenteren?
→ “Een mooie combinatie van de twee. Ik heb een beetje acteren nodig om te kunnen presenteren.”


De Slimste Mens ter Wereld

Dit najaar nam Linde voor een tweede keer deel aan “De Slimste Mens ter Wereld”. Ondertussen weten we allemaal hoe dat avontuur is afgelopen, maar dit is nog voor de sport.

TTA – Had je gedacht dat je het beter ging doen dan Stijn Van de Voorde?
Linde – “Ja (lacht hard, want dit antwoord kwam wel heel snel). Ik had niet verwacht dat Stijn maar één aflevering in het spel zou zitten, maar hij heeft brute pech gehad. Dat is jammer voor hem, want hij had ver kunnen geraken.
Ik had wel van mezelf verwacht of gehoopt dat ik er meer dan één keer zou inzitten. Het is eigenlijk perfect gelopen zoals ik het wou. Ik ben ergens ook blij dat het niet veel langer was, want ik moest dat combineren met mijn ochtendshow op de radio.

TTA – Als je beter wilt doen dan Eva vorig jaar, moet je de quiz winnen. Hoe groot is die kans volgens jou?
Linde – “De tegenkandidaten zijn zo sterk. Ik denk aan Goedele, Xavier en Dalilla, dus ik denk niet dat dat gaat lukken. Ik denk niet dat ik beter ga doen dan Eva.

TTA – Ben je nog kwaad op Thibault?
Linde – “Neen, natuurlijk niet. Daar kan ik niet langer dan één avond kwaad op blijven, en dan nog. Eén avond is ook al lang.”


Tips van een ervaren rot

TTA – Op school maak ik sinds kort ook zelf radio. Heb je nog een gouden tip voor een beginnend presentator?
Linde – “Ja, doe alsof je tegen je vriend op café aan het praten bent. Het moeilijkste aan radio is zorgen dat het makkelijk klinkt.
Je kan beginnelingen op de radio altijd herkennen omdat ze zo hard hun best doen. De gouden tip is “less is more”. Je hoort soms beginnende radiopresentatoren een Nirvana afkondigen met: “De rockband uit Seattle.” Dat is niet nodig, denk ik dan. Als je het niet moet zeggen, zeg het dan niet. Zwijg dan gewoon.
Weten wanneer je moet zwijgen, de muziek voor zich laten spreken, u vooral amuseren en zoeken naar wat je zelf prettig vindt om te doen. Dat zijn misschien wel de belangrijkste tips. Maar je mag jezelf ook niet te belangrijk vinden. Je maakt radio voor jouw luisteraars. Ik haat radiopresentatoren die alleen maar bezig zijn over zichzelf, over wat ze gedaan hebben, over wat ze tof vinden. Je zit daar om te vertellen wat je luisteraars tof vinden. Je bent de verbindende persoon tussen de muziek en de mensen aan de andere kant van de radio. Je bent wel belangrijk, want er is een reden waarom je presenteert, maar je bent vooral een bindmiddel, de mayonaise tussen alles. Je mag nooit te aanwezig zijn in een radioprogramma, vind ik.”

Je bent vooral een bindmiddel, de mayonaise tussen alles. Je mag nooit te aanwezig zijn in een radioprogramma, vind ik. – LINDE MERCKPOEL

 

Plaats een reactie